Feb. 27, 2025 → April 27, 2025
mandag til torsdag kl. 10 – 15, fredag kl. 10 – 12. Lukket på helligdage og hele påsken fra d. 14.-18. april.
Opening/vernissage:
Feb. 27, 2025, 16-18
Det Fynske Kunstakademi
Jernbanegade 13, 5000 Odense C, Danmark
https://detfynskekunstakademi.dk
Admission:
Free
Scraped by ursuppe
IMAGE

Crispin Gurholt, Zimmer 9 Berlin, In Transit, Live Photo #28, Mädchenkammer, Berlin 2017. Foto: Crispin Gurholt.
TEXT
Det Fynske Kunstakademi har inviteret den norske billedkunstner Crispin Gurholt (f. 1965) til at udstille i Skulptursalen. Med udstillingen undersøger Gurholt forestillingen om drivhuset som billede på og metafor for lukkede systemer som et kunstnerskab, en kunstscene eller kapitalisme. Hensigten er at undersøge vores væren i verden, vores handlemuligheder, og hvordan vi er styret af ideen om vækst, men også hvordan vi er fanget og kontrolleret af vores egne systemer. Med sine gennemsigtige vægge er drivhuset ligeledes et billede på ensomheden.
Drivhuset byder på gunstige, kontrollerede vækstbetingelser, det fungerer som et lukket system med intern kommunikation og infrastruktur. Forstyrrende elementer og ukrudt holdes ude. På den måde er drivhuset også en spids formulering af kapitalismen. Men monokultur hersker i drivhuset, i økonomien, i kunsten. Jorden forarmes, diversiteten forsvinder. Som kunstner er jeg også mit eget drivhus, hvor jeg faciliterer mig selv, min egen vækst og væren. I min lukkede cyklus bevæger jeg mig i ensomhed fra mikro til makro, fra vandret til lodret, fra drøm til virkelighed. Jeg skaber min egen realisme, som jeg dyrker. Det, jeg putter i jorden, regner ned over mig igen og drypper som vanddråber på mit hoved… Crispin Gurholt.
Drivhuset præsenterer en serie nyere værker af Crispin Gurholt, der i over 25 år har dedikeret sig til en arbejdsmetode, han omtaler som Live Photo. Her undersøger Gurholt øjeblikket ved at iscenesætte mennesker i virkelige omgivelser som i frosne tableauer. Gennem sine iscenesættelser søger Gurholt at tematisere kompleksiteten i menneskelige relationer, hvor nutidens dominerende skærmkultur med dens digitale platforme og sociale medier udvikler et misforhold mellem fiktive og virkelige relationer. Et misforhold der skaber emotionel afstand til de fysiske og sociale rum, vi befinder os i, og hvor ensomhed ikke længere er en følelse, men snarere en robotiseret tilstand.
Til Kulturens Døgn i Odense vil publikum, ud over Gurholts video, fotografi og maleri, kunne opleve en af kunstnerens Live Photo installationer Drivhus – Live Photo #31. Publikum får i løbet af to timer mulighed for at opleve en fastfrossen scene gennem en fysisk, gennemsigtig barriere. Her er ingen dialog, ingen dramaturgisk kurve, kun mennesker fastlåst i en situation uden begyndelse, midtpunkt eller ende.
Crispin Gurholt er uddannet ved Det Norske Kunstakademi i Oslo og på New York Film School SCE og arbejder med installation, fotografi, video og maleri. Han har en lang international karriere bag sig og har bl.a. deltaget på Havana Biennalen og Venedig Biennalens sideprogram. Han har haft mange soloudstillinger og større udstillingsprojekter på en række norske og nordiske museer og kunstinstitutioner. Og har desuden været præsenteret på internationale kunstmesser som Art Copenhagen og Art Cologne, ligesom han har vist sine værker i Berlin, London, Rom, Torino, Madrid og Paris og deltaget i en række internationale kunstfilmfestivaler. Han er også repræsenteret i flere offentlige og private kunstsamlinger. I dag bor han i Tårup på Fyn, hvor han er en af drivkræfterne bag Kunstrum Fyn.
Udstillingen Drivhuset er arrangeret af Kunstrum Fyn i samarbejde med Det Fynske Kunstakademi og venligst støttet af Odense Kommunes Kulturpulje. Den har i en tidligere version været vist på Buer Gallery i Oslo, Norge.