ursuppe is a public service for contemporary art in Denmark, amplifying events, archives, and highlights, as well as providing a pinboard


Switch color mode
PAST

Nanna Debois Buhl, Anu Ramdas, Helena Fernández-Cavada

Celestial Ripples - Corporeal Rhythms


Curated by Sara Rossling, Rebekka Elisabeth Anker-Møller, Christopher Sand-Iversen


Exhibition


14 Jun 2024 → 29 Jun 2024


Torsdage og fredage 15.00-18.00, lørdage 13.00-16.00


Opening/vernissage:


14 Jun 2024, 17.00-20.00


inter.pblc

Hamletsgade 6, København N, 2200, Denmark


https://www.inter-pblc.com/


Admission:

Free


Add to calendar (.ics) or subscribe to feed

IMAGE

.

TEXT

SixtyEight glæder sig over at byde velkommen til gruppeudstillingen ‘Celestial Ripples – Corporeal Rhythms’, som er en del af research projektet Within and Beyond - Embodied Planetary Cycles, skabt i samarbejde med kurator Sara Rossling. Udstillingen er den første af flere offentlige præsentationer sideløbende med ​​residency-ophold på øen Hven, hvor kunstnere, forskere og kuratorer deler viden og udvikler arbejde, der reflekterer over døgnrytmen, årstidens cyklusser, og hvordan disse påvirker vores kroppe og adfærd. Projektet omfatter også møder og udveksling med kunstorganisationer i Norden for at diskutere bæredygtighed inden for kunstproduktion.

Celestial Ripples — Corporeal Rhythms viser nye og eksisterende værker af kunstnerne Nanna Debois Buhl, Helena Fernández-Cavada og Anu Ramdas. Gennem deres praksisser beskæftiger de tre kunstnere sig med mennesket i forhold til kosmos, såsom de grænser, vores sanseapparat naturligt sætter for vores oplevelse af universet, og hvordan vi er i stand til at erkende det. Samtidig udforsker de hver især vores evne til at føle forbundethed til kosmos som en større økologi, og hvordan planetariske bevægelser skaber cyklusser, der informerer vores forestillinger om tid og som påvirker vores kropslige rytmer.

Helios af Debois Buhl er en video baseret på optagelser af solens overflade gennem et spektroskop, et instrument fra det 19. århundrede, der bruges til at visualisere og analysere den kemiske sammensætning af himmellegemer. Videoen er ledsaget af en generativ algoritme, som sammenvæver beskrivelser af solpletter med de teknologier, der bruges til at visualisere dem, og spøgelser, der kan hjemsøge maskinen. Inspireret af den svenske forfatter og kunstner August Strindbergs forsøg på at indfange nattehimlen, problematiserer værket intervals and forms of stones of stars yderligere 'hvad vi ved, og hvordan vi ved det' i skæringspunktet mellem viden, fantasi og tro.

Fernández-Cavadas værk Forskellige tidsmæssige udtryk for nuet er skabt specifikt til dette projekt og indgår i diskussionerne om cirkadiske cyklusser og vores eksistens i universet. Tredive hulkameraer blev placeret på Hven i en måned for at optage solens bue på himlen, en tegning gentaget med en lidt anden streg hver gang. Akvareltegningerne Every time I close my eyes, I see the landscapes of the sky, artikulerer det lys, kunstneren fornemmer inde i sig selv, som ikke har nogen ende og ingen begyndelse; rum og tid eksisterer ikke der. Forsøget på at manifestere det resulterer i fiasko, og der er en absurditet i at forsøge at indfange det, men tegningerne udgør en optegnelse over bestræbelsen.

Ramdas’ arbejde formidler også den kosmiske og den indre energi i jeg'et. Weird Cosmic Object er en lysabsorberende sort snurretop, der refererer til sorte huller og deres bevægelser. I centrum af hver galakse er et sort hul, der gennem sin tyngdekraft 'sluger' stof og samtidig 'spytter' den samme information ud i universet igen. Fra den makrokosmiske til den mikrokosmiske skala, er What is Looking Back at You en medaljon med et spejl lige stort nok til, at seerne kan se sig selv i øjnene, men for lille til at se sig selv i fuld figur. Pupillen i beskuerens øje kan siges at blive et sort hul, hvor verdens materie bliver suget ind og strømmer ud af den på samme tid.

I en tid med accelererende menneskelige aktiviteter minder udstillingen blandt andet om, at vores kroppe er kalibreret til forskellige cykliske processer i 'naturen', hvilket vil sige universets fysiske system, der har en bestemmende effekt på dag- og natcyklussen og årstidernes skiften. Det leder også tankerne hen på, at universet er 'kraft frit', og at acceleration er skabt af menneskelige bestræbelser, som vi bruger enorme mængder energi på, hvilket er skadeligt for ​​den biosfære, der opretholder os.

Læs mere om projektet Within and Beyond - Embodied Planetary Cycles og workshop weekenden på Hven her.


Om kunstnerne

Nanna Debois Buhl er billedkunstner med base i København, hvis praksis trækker forbindelser på tværs af tidsperioder og mellem mikro- og makroperspektiver. Hun forbinder videnskabelige, æstetiske og spekulative perspektiver for at skabe opmærksomhed på materialer og fortælle ‘modhistorier’. Hendes arbejde materialiserer sig som fotografier, vævninger, installationer, film, algoritme-baserede værker, kunstnerbøger og stedspecifikke værker i det offentlige rum. Ved at kombinere historiske og nye teknologier forbinder hun det, der tages op i hendes værker, med hvordan de er lavet. Hendes praksis kan således anses for at være spekulativ tidsrejse gennem stof og mening.

Helena Fernández-Cavada (født i Madrid) er en billedkunstner med base i Malmø. Hendes kunstneriske praksis engagerer sig i udfordringerne ved at leve i en indbyrdes afhængig verden. Hendes arbejde har gennem de seneste år undersøgt, hvordan visuelle landskaber kan relatere til offentligheden og facilitere et rum for eksistentiel velvære og modstandskraft. Hun har udstillet bredt både i Europa og Nord-, Central- og Sydamerika og udvidet sin praksis til kunstnerbøger og deltagende praksis, hvor hun udforsker forlagsvirksomhed som et kunstnerisk felt.

Anu Ramdas har base i København og arbejder i en række forskellige medier med inspiration i vedisk filosofi, astrofysiske fænomener og esoteriske metoder. Hun er uddannet billedkunstner og clairvoyant, og i sin praksis krydsbefrugter hun sine metoder, æstetik og temaer. Hun har udstillet i Danmark og i udlandet, senest soloudstillingen Time Traveler [Coordinates beyond the horizon of Pure O] på Augustiana Kunstpark & ​​Kunsthal.


Om kuratorerne

Sara Rossling er selvstændig kurator og skribent, aktiv internationalt og bosat i Malmø.

Christopher Sand-Iversen er kunsthistoriker, forfatter og forlægger og leder af SixtyEight.

Rebekka Elisabeth Anker-Møller er kurator og skribent ved SixtyEight og videnskabelig assistent i projektet ’Algorithms in Art’ ved Københavns Universitet.


SixtyEight er en non-profit, uafhængig kunstorganisation med base i København, en åben platform for længerevarende researchprojekter, udstillinger, uddannelsesinitiativer og forskellige slags udgivelser.


Udstillingen Celestial Ripples - Corporeal Rhythms har modtaget støtte fra Ny Carlsbergfondet, Augustinus Fonden, og Rådet for Visuel Kunst.

Projektet Within and Beyond - Embodied Planetary Cycles har modtaget støtte fra Nordisk Kulturkontakt og Nordisk Kulutrfond.