ursuppe is a public service for contemporary art in Denmark, amplifying events, archives, and highlights, as well as providing a pinboard


Switch color mode
PAST

Ditte Gantriis

Institution er noget vi alle får i fødselsgave


Curated by Tone Bonnén


Exhibition


15 Apr 2024 → 12 Jun 2024


Monday - Friday: 07:30 - 19.00
Saturday: 10:00 - 18:00
Sunday: 10:00 - 17:00


Opening/vernissage:


15 Apr 2024, 8:00-9:00


Politikens Forhal

Rådhuspladsen 37, København V, 1785, Denmark


https://jppol.dk/forhallen/


Admission:

Free


Add to calendar (.ics) or subscribe to feed

IMAGE

Installation shot: Ditte Gantriis: Institution er noget vi alle får i fødselsgave. Politikens Forhal. Photo: Brian Kure.

TEXT

Med fint forarbejdet håndværk og inderlige motiver indarbejdet og sat i kontrast til Politikens Forhals kølige, institutionelle rammer, omdanner den danske billedkunstner Ditte Gantriis Politikens Forhal til et udstillingsrum, hvor samfundets og den intime omsorg sættes hårdt op mod hinanden.

Igennem både ældre og nyere værker fungerer udstillingen som en samlet installation, der kommenterer på et faktum, der gælder os alle i denne del af verden: at vi på godt og ondt er omsluttet af myndigheder og instanser, der fra vugge til grav registrerer, følger og tager vare på os gennem vores liv. ”Institution er noget vi alle får i fødselsgave” siger Gantriis direkte i udstillingens titel. Det er dette grundlæggende vilkår, som udstillingen adresserer og fremstår som en kunstnerisk reaktion på og bearbejdning af.

Nærmere bestemt er Gantriis optaget af, hvordan den institutionelle indgriben i vores liv påvirker og levner plads til den intime omsorgsrelation.Trængte kår for den nære omsorg er det gennemgående emne i udstillingens forskellige værker. Det fremstår f.eks. som et ubarmhjertigt møde mellem noget følelsesmæssigt skrøbeligt og en hård praktik, når dybtfølte digte præsenteres i afvaskbare, laminerede ark. På samme måde forekommer det tilsvarende overgribende og hensynsløst overfor varsomheden hvormed de sirligt håndmodellerede sølvrelieffer er udført at præsentere dem på fornuftige flader, der indrammer dem, så de er håndterbare som væghængte værker, der kan betragtes på distance og hænges op på række på en hvidmalet væg.

Ditte Gantriis’ værker tager særligt udgangspunkt i de intime og private relationer, der omgærder moderskabet, idet hun interesserer sig for vilkårene for at opretholde det følelsesmæssige nære i dette rum adskilt og udenfor myndighedernes regulerende net. Med dette tematiske og motiviske afsæt spørger Gantriis også bredere til, om det overhovedet er muligt at skabe rum til en omsorg og et privatliv, der er fri af institutionernes indblanding, idet hun samtidig selv konstaterende svarer, at institutionen vitterligt er noget vi alle uundgåeligt svøbes i ved fødslen, og det næste spørgsmål, hun lægger frem, så er om institutionel omsorg trods alt er bedre end ingen omsorg?

Det er ikke alene
at jeg sidder her (småsprællende)
enhver må slippe sit barn
langsomt
lade det glide ud af dine hænder
af dit nyslåede moderskød
og hjerte
i håbet om den aller aller aller bedste sandsynlighed
imens du modtager breve fra staten:

- Brev til Mor

Ditte Gantriis (1980 DK) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2006 og Danmarks Designskole i 2008. Hun har senest udstillet på Fuglsang Kunstmuseum (2023), @gæsteværelset (2022), Kunsthal Aarhus (2022), Art Sonje Center i Seoul (2021) og Contemporary Art Centre i Riga (2019).

Udstillingen er kurateret af Tone Bonnén. Hun har tidligere bl.a. stiftet udstillingsstedet @gæsteværelset, været inspektør på Statens Museum for Kunst og kunstfaglig medarbejder i organisationen Kunst på Arbejde. I dag arbejder Tone Bonnén som selvstændig kurator og kunstkonsulent.

Kontakt udstillingsleder af Politikens Forhal Ida Schyum for flere informationer og pressefotos: ida.schyum@jppol.dk

Udstillingen er støttet af: Statens kunstfond.

Tak til: David Svane, Rasmus smed og Argenti.