8 Nov 2024 → 22 Nov 2024
Friday d. 8. nov. 16:30-18:00
Wednesday d. 13. nov. 16:30-18:00
Friday d. 15. nov. 16:30-18:00
Friday d. 22. nov. 16:30-17:30 - studiovisit by Pia Rönicke
Saturday d. 23. nov. 16:30-18:00
All days Perfortmances last about 20 minutes
Opening/vernissage:
8 Nov 2024, 16:30-18:00
ANA - Astrid Noacks Atelier
Rådmandsgade 34, Nørrebro N, 2200, Denmark
https://maps.app.goo.gl/6E3tgyGd6yy4wXFd8
Admission:
Free
IMAGE
Drawing by Jeuno Kim
TEXT
Den danske titel er taget fra Kirsten Hammanns bog af samme navn, hvor hun i dagbogsformat uddyber de ofte stillede spørgsmål, hun får som forfatter. I bogen får vi indblik i hendes proces som forfatter, udfordringerne ved at skrive, hendes rolle som mor, partner og ven, hendes samtaler med andre forfattere, kommentarer til den litterære scene, og hvad der sker i samfundet på det tidspunkt, hvor hun skriver. I denne performanceudstilling har jeg brugt spørgsmålene i Hammanns bog og stillet dem til en fiktiv Astrid Noack eller No Ack, som jeg har taget som ‘lærer’ i det forløbne år, og på baggrund her af skabt et sæt øvelser og opfordringer til at arbejde ud fra. I processen med at undersøge Astrid Noacks praksis og værker spekulerede jeg på, hvordan det ville have været, hvis hun havde været min lærer på kunstakademiet, og hvilke samtaler jeg ville have haft om processen med at lave kunst, udfordringerne ved at overleve som kunstner, og hvordan det man er omgivet af bliver vævet ind i det arbejde, vi laver som kunstnere.
Nogle af de opgaver, som min fiktive lærer No Ack har ‘givet’, har været abstrakte spørgsmål som “Hvor er intuitionen? – tegn et kort over dens placering, og hvordan kommer man derhen”; “Hvad er armslængde? – tegn denne politiks anatomi”. Mens andre har været abstrakte forslag hentet fra oplevelser i klasseværelser som “Mål væksten i misforståelser” eller “Kan alle ure i verden bevæge sig sammen”. De meningsløse og absurde opgaver fra den fiktive lærer No Ack tvinger mig til at tage fat på ubehagelige forhold og følelser ved at være kunstner, som f.eks. skuffelse over uforbrugt tid, vanskeligheder med at acceptere fiasko og at konkurrere med spøgelser fra fortiden.
Performanceudstillingen består af ‘oversættelsestegninger’ på papir i forskellige størrelser (A5 – 90 x 150 cm), hvor tekst og tegnede elementer er flettet sammen i landskaber og hverdagstableauer; samt tekstformer lavet i ler, bøjler og stof, som jeg betragter som ‘skulpturelle´ former, der skal læses som tekster/bøger.
BIO:
Jeuno Kim er født i Sydkorea og er en svensk kunstner og underviser, der bor i København. I øjeblikket er hun studieleder for BFA-skolen på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Tidligere var hun professor ved Det Fynske Kunstakademi og studieleder for BFA-uddannelsen i billedkunst ved HDK-Valand, Göteborg Universitet.
Kim har en baggrund i feministisk befrielsesteologi, klassisk klaver og har tidligere arbejdet som radio-DJ. Hendes performance-, tekst-, lyd- og videoværker udforsker hukommelsens uklarhed og dens formative rolle i spørgsmål om identitet, der formidles gennem geografi, oversættelse og fortællinger. Hendes kunstneriske praksis er orienteret mod repræsentationsproblematikker, animerede billeder som viden, feministisk pædagogik og spørgsmål om at leve i den oversættelse, der kræves af mange diasporiske identiteter.
Siden 2008 har Kim været en del af en kunstnerduo med den svenske kunstner Ewa Einhorn, og siden 2009 har de lavet adskillige videoer, performances, tegninger og installationer. De er grundlæggerne af Krabstadt, et feministisk transmediaprojekt, som er blevet formet gennem mange samarbejder og sammenhænge med produktion af animationsfilm, computerspil, performances og et akademisk tidsskrift.
Billedkunstner Pia Rönicke bor og arbejder i København. Hun er uddannet på det Kongelige Danske Kunstakademi (1995-2001) og på California Institute of the Arts (1999-2001).
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.