ursuppe is a public service for contemporary art in Denmark, amplifying events, archives, and highlights, as well as providing a pinboard


Switch color mode

Sandra Vaka


DAYS


Curated by Sofie Amalie Andersen


INFORMATION

Artist(s): Sandra Vaka

Curator(s): Sofie Amalie Andersen

Type: Exhibition

Location: SOL

Dates: 28 May 2022 → 5 Jun 2022

Photographer: Jenny Sundby




IMAGES
Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022


Sandra Vaka, SOL, 2022

Sandra Vaka, SOL, 2022




TEXT

I det 16. århundrede vendte Kopernikus op og ned på den hidtidige antagelse, at solen drejede rundt om jorden. Solen, konkluderede han, er universets centrum, om hvilken Jorden, sammen med planeterne Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn, kredser i hver deres cirkulære bane, mens stjernerne yderst befandt sig i en ubevægelig “kugleskal”. I dag mener man, at der slet ikke eksisterer et universelt centrum, da rummet udvider sig konstant fra alle punkter på én gang. Men ideen om solen som det energiske fikspunkt for al verdens aktivitet eksisterer dog fortsat i visse, sol-optagede, poetikker. Til udstillingen DAYS har den norske kunstner Sandra Vaka affotograferet det sol-symbol, der træder frem på skærmen på en Mac-computer, når lysstyrken justeres. Den lille sol – en velkendt figur for computerbrugere verden over – minder forbløffende meget om Sols eget logo, der pryder indgangen til udstillingsstedet på Nexø Havn. Imidlertid får sol-symbolet i Vakas fotografier ikke lov at brænde igennem uforstyrret. I DAYS portrætteres solen som et mørkt symbol, ét der regulerer lyset på en computerskærm. Går man tættere på, ser man, hvordan farvede pixels træder frem i forvrængede former forårsaget af vanddråber som sidder på skærmens overflade. Værkerne dokumenterer ikke blot; de præsenterer lag på lag af situationer og tegn i en indeksikal brydekamp. Er skærmen blevet vor tids sol? spørger Vaka. Er vi blevet så optagede af denne nye digitale sol, at vi har glemt den gamle sol oven over os – den som samfund gennem årtusinder har tilbedt og struktureret deres verden efter? Hvad skal der ske med den, og med os mennesker, i dette nye digitale sol-paradigme, the silicon age? Computerskærmens lys kræver energi, og de enorme mængder af data, der akkumuleres ved brug af digitale systemer, lagres ikke oppe i skyerne på himlen. Når vi skriver en twitteropdatering, poster et billede på instagram eller ser film på Netflix (for ikke at tale om krypto-valuta, 5g netværk og selvkørende biler) sætter vi en kædereaktion igang, der kræver en vis mængde energi, ikke bare på vores eget device, men også fra de enorme datalagringscentraler der ligger placeret rundt omkring i verden. Energien, der processeres igennem disse gigantiske faciliteter omdannes til varme, som der efterfølgende bruges massive energiressourcer på at nedkøle. Netop kontrasten mellem det varme og kolde er helt centralt i DAYS, der nu bliver vist i Sol, et gammelt kølerum på Nexø havn, der blev omdannet til udstillingssted i 2019. Udstillingen giver ingen konkrete svar på hvordan fremtidens digitale energi-udfordringer skal løses. Snarere er Vaka interesseret i at præsentere det ambivalente forhold mellem menneske, teknik og æstetik. Med sine genkendelige referencer i op- og nedskaleret størrelse bevidstliggør hun os om konkrete fænomener fra vores hverdag, som vi må og skal tage stilling til. Samtidig er værkerne blevet til i en performativ gestus, hvor det materialistiske og symbolske indhold smeltes sammen og muliggør kropslig perception i den digitale tidsalder. – Sandra Vaka (f. 1980, Norge, bor og arbejder i Stavanger og Berlin). Hun er uddannet ved det Kongelige Danske Kunstakademi i København (MFA) i 2011 og Kunsthøgskolen i Oslo (BA) i 2005. Vakas Kunstnerskab spænder mellem fotografi og skulptur. Hun arbejder med en nærmest malerisk tilnærmelse til fotografiet, hvor hun ofte kombinerer fysisk vand og computerskærme i en re-fotograferingsproces. Også hverdagsting som vi har tæt på kroppen; for eksempel håndklæder, sugerør og skærme undersøges i hendes praksis med en blanding af alvor og humor. Vakas værker findes i flere offentlige samlinger, blandt andet ved Stavanger Kunstmuseum, KORO – Kunst i offentlig rom (NO), Statens Kunstfond (DK) og NOCO – Nordic Contemporary Art Collection (SE). Tidligere solo-udstillinger inkluderer “Suge” på Kunsthall Stavanger og “Like the desert miss the rain” på Podium, Oslo. Andre nyere projekter er “Still Thirsty” på Kösk, Oslo, “Thirsty” på Bergenhus Festning i regi af Hordaland Kunstnersenter, “Swimming Pool – Troubled Waters” på Kunstlerhaus Bethanien I Berlin og “I Skyene” på Stavanger Kunstmuseum. – DAYS er kurateret og organiseret af Sofie Amalie Andersen for udstillingsstedet Sol. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Ny Carlsbergfondet, Stavanger Kommune, Nordisk Kulturkontakt samt Møbelfabrikken i Nexø. Tak til glaspuster Maj-Britt Zelmer Olsen fra Matter House of Craft på Nexø Havn for hjælp til fremstilling af nye værker i glas.


Author: Sofie Amalie Andersen