ursuppe is a public service for contemporary art in Denmark, amplifying events, archives, and highlights, as well as providing a pinboard


Switch color mode

Lesia Vasylchenko


Looted Liminal


Curated by Sofie Amalie Andersen


INFORMATION

Artist(s): Lesia Vasylchenko

Curator(s): Sofie Amalie Andersen

Type: Exhibition

Location: SOL

Dates: 23 Jun 2022 → 31 Jul 2022

Photographer: Brian Kure




IMAGES
Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022


Lesia Vasylchenko, SOL, 2022

Lesia Vasylchenko, SOL, 2022




TEXT

Til sin udstilling i Sol har Lesia Vasylchenko skabt en installation, hvor forskellige tider og tidsligheder mødes. Med Looted Liminal udforsker Vasylchenko den koloniale undertrykkelses forhold til tid, set i relation til den aktuelle krig i Ukraine. Hendes værker leder os fra malerier af solnedgange fra det 19. århundrede til planetarisk observation og moderne machine-learning teknikker. Udstillingen sætter spørgsmålstegn ved informationsteknologiens position i forhold til produktionen af politiske og sociale magtstrukturer – og, helt centralt, hvad billedets rolle er i disse processer. Installationen er centreret omkring projektionen af filmen Red Sunsets. Det abstrakte videoværk er resultatet af machine-learning teknologi; billeder der er blevet kørt igennem algoritmer, som analyserer dem, og genererer nyt visuelt output. Til dette værk har Vasylchenko fodret maskinens kode med billeddokumentation fra alle de solnedgangsmotiver, som den ukrainske kunstner Arkhip Kuindzhi har malet i løbet af sin livstid. De fleste af kunstnerens værker befinder sig i dag i russiske museers samlinger – og på trods af at Kuindzhi fødtes i Mariupol og boede størstedelen af sit liv i Ukraine, omtaler de fleste populære informationskilder (som Wikipedia og Google Arts & Culture) ham som en russisk kunstner. Den 21. marts i år, for blot få måneder siden, ødelagde luftbombardementer Kuindzhi Kunstmuseum i Mariupol. Museet, som var dedikeret til Kuindzhi, udstillede forskellige genstande fra kunstnerens liv frem, og havde desuden en stor samling af ukrainsk kunst. Museet havde også de tre sidste originale Kuindzhi værk, som var blevet tilbage i Ukraine – men umiddelbart før luftangrebet blev disse værker stjålet og forflyttet til russisk territorium. Et af de stjålne Kuindzhi værker (Red Sunset) var en skitse til et unikt eksempel på ukrainsk Luminisme. Projektionen omringes af glasskulpturer, der fremstår som massive dråber af ukendt herkomst. Båret oppe af metalstrukturer vækker installationen Moments Frozen in Time en strøm af associationer til flydende og klare substanser. Men genstandene bærer også på deres egen kulturelle historie: skabt som askebægre, typiske designobjekter fra 70ernes og 80ernes sovjetiske hjem, var deres formål fra begyndelsen, at bære det der brændes. I en anden afdeling af udstillingsrummet viser Vasylchenko en serie SAR (Syntetic Aperture Radar) fotografier af den aktuelle krig i Ukraine set ovenfra. Denne type billeder produceres af satelitter, der svæver i en bane rundt om jordkloden og overvåger planeten døgnet rundt. Med en imponerende præcision dokumenterer de jordens overflade – og det med mindre og mindre forsinkelse, i takt med at teknologien konstant forbedres. Sidst, men ikke mindst, præsenterer Vasylchenko os for et bestemt tv-klip, der dokumenterer den begivenhed den lokale tid blev ændret i det annekterede Krim; fra Kiev-tid til Moskva-tid. Ved at sætte objekter og visuelle udtryk fra forskellige tider over for hinanden, kommenterer Vasylchenko på hvorledes det imperialistisk hegemoniske system synkroniserer historiske begivenheder – og dermed udbreder historisk misforståelse. Hun beder os om at gentænke vores forståelse af tidslighed; at begynde med at se hvordan sammenflettet tid både kan være et redskab for og imod kolonialisme. – Lesia Vasylchenko (født i Kiev, Ukraine, bosiddende i Oslo, Norge) er kunstner og kurator. Hendes arbejde med installationer, levende billeder og fotografi stiller spørgsmålstegn ved tidslighed, historie og hukommelse. Vasylchenko er co-kurator for det kunstnerdrevne udstillingssted Podium og stifter af STRUKTURA. Time, et inter-disciplinært initiativ til research og praksis indenfor billedkunst, medie-arkæologi, litteratur og filosofi. Hun er uddannet i journalistik fra Taras Shevchenko National University i Kiev og i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo. Vasylchenko har blandt andet udstillet på Louvre Museum, Paris, Paris; Haus der Kulturen der Welt, Berlin; Haugar Art Museum, Tønsberg; Tenthaus Gallery, Oslo og The Wrong New Digital Art Biennale. – Looted Liminal er kurateret og organiseret af Sofie Amalie Andersen for udstillingsstedet Sol. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Ny Carlsbergfondet og Møbelfabrikken i Nexø. Udstillingen åbner torsdag den 23. juni kl. 15-18, og kan derefter besøges fredage fra kl. 15-17 samt lørdage og søndage fra kl. 12-15 frem til d. 31. juli


Author: Sofie Amalie Andersen